Wat is een Track Status?
Een Track status geeft aan in welke fase een traject (Track) zich bevindt. Denk aan:
Lead – het traject is in de verkennende fase
Onboarding – het traject is net gestart
Actief – het traject is bezig
Gepauzeerd, Voltooid, Geannuleerd, Gearchiveerd – voor verschillende vervolgstappen
Statussen zijn altijd uniek per Track: een Track kan maar één status tegelijk hebben. Ze zijn ideaal voor rapportage, automatisering en het bepalen van de facturatie (bijv. alleen actieve Tracks tellen mee in de prijs).
Wat is een Tag?
Een tag is een flexibel label dat je zelf kunt aanmaken. Je kunt tags gebruiken om:
Tracks of gebruikers te groeperen (bijv. “Team A”, “VIP-klanten”)
Rapportages te filteren
E-learnings of formulieren alleen zichtbaar te maken bij bepaalde tags
Automatiseringen wel of niet te laten lopen
Een Track kan meerdere tags tegelijk hebben. Je kunt ook tags gebruiken op workflows, e-learnings en formulieren.
Wanneer gebruik je wat?
Gebruikssituatie | Gebruik een status | Gebruik een tag |
Fase van een traject aangeven | ✔️ |
|
Rapportages op voortgang of fase | ✔️ |
|
Verschillende groepen of klanttypes |
| ✔️ |
Content tonen op basis van toegang |
| ✔️ |
Workflows conditioneel laten lopen |
| ✔️ |
Prijsberekening bepalen | ✔️ (alleen onboarding/actief) |
|
Eén kenmerk per Track | ✔️ (één tegelijk) |
|
Meerdere kenmerken tegelijk |
| ✔️ |
Slim combineren
Je hoeft niet te kiezen tussen tags of statussen — het krachtigste is vaak een combinatie. Bijvoorbeeld:
Zet de status op Actief, en gebruik een tag om aan te geven dat het om een intern teamlid gaat
Gebruik een tag om een formulier te activeren, en verander de status naar Voltooid als het formulier is ingevuld