Naar de hoofdinhoud

Workflows

Automatiseer acties in je workspace met Workflows. Start op basis van triggers zoals afspraken of formulieren en stel slimme acties in zoals berichten sturen, tags toewijzen of vertragingen. Bespaar tijd en hou controle over je processen.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Workflows in Trackler

Workflows laten je acties automatisch uitvoeren op basis van gebeurtenissen (triggers) in je workspace. Zo kun je processen automatiseren — je hoeft niet alles handmatig te doen.

Je vindt Workflows via Instellingen → Workflows in het zijmenu.


Standaard Workflows

Elke nieuwe workspace in Trackler bevat een aantal standaard workflows. In dit artikel lees je welke dat zijn, wat ze doen en hoe je ze beheert.

Workflow-overzicht

In het overzicht zie je alle workflows die zijn aangemaakt:

  • Knop Workflow aanmaken om een nieuwe te starten

  • Zoekfunctie om workflows te vinden

  • Weergave om kolommen te tonen of verbergen

  • Per workflow zie je: Naam, Laatst bijgewerkt, Status (Actief / Inactief)

  • Via het ⋯ menu bij elke workflow kun je bewerken, inschakelen/uitschakelen of verwijderen


Workflow maken — Triggers

Een workflow begint met een trigger: een gebeurtenis waar je op reageert. Op het moment dat de trigger plaatsvindt, start de workflow.

Er zijn verschillende categorieën triggers:

  • Algemeen
    Bijvoorbeeld:

    • Track aangemaakt – start zodra een Track wordt aangemaakt

    • Track gearchiveerd – wanneer een Track wordt gearchiveerd

    • Track gearchiveerd ongedaan gemaakt – wanneer een Track wordt hersteld

    • Track-uitnodiging verzonden – zodra een uitnodiging wordt verstuurd

    • Track-uitnodiging geaccepteerd – wanneer de gebruiker de uitnodiging accepteert

    • Track-uitnodiging geweigerd – wanneer de gebruiker de uitnodiging weigert

    • Actie op specifieke datum/tijd in Track – éénmalige actie op een vaste datum/tijd

  • Formulieren
    Bijvoorbeeld:

    • Formulier is ingediend — activeert wanneer een formulier dat aan een Track gekoppeld is, wordt ingediend.

  • Afspraken
    Bijvoorbeeld:

    • Afspraak is geboekt via scheduler

    • Afspraak is geannuleerd

    • Afspraak is aangemaakt

    • Afspraak is verwijderd

    • Vóór/tijdens/na afspraak start – op basis van ingestelde tijdsafstand t.o.v. afspraak

Je kiest één trigger per workflow en bepaalt vanaf welk moment de workflow start.


Workflow maken — Acties

Na de trigger kun je acties toevoegen in de workflow. Via de editor kies je welk type actie of controle je wil

  • Track
    Bijvoorbeeld:

    • Gebruiker toevoegen aan Track

    • Track verwijderen

    • Track-uitnodiging opnieuw versturen

    • Track-uitnodiging resetten

    • Bericht sturen naar Track

    • Tags toewijzen aan Track

    • Tags verwijderen van Track

  • Formulieren
    Bijvoorbeeld:

    • Nieuw formulier aanmaken – maakt automatisch een formulier aan op basis van een sjabloon

  • Algemeen
    Bijvoorbeeld:

    • Voorwaarde – bepaal of de flow doorgaat op basis van een regel

    • Switch – splits de flow in meerdere paden op basis van voorwaarden

  • Flow Control
    Bijvoorbeeld:

    • Vertraging – wacht een bepaalde tijd voor de volgende actie gebeurt

  • Communicatie
    Bijvoorbeeld:

    • E-mail versturen

Je kunt meerdere acties en controles achter elkaar zetten om complexe workflows te maken. De volgorde en logica bepaal je zelf.


Workflow activeren of pauzeren

Rechtsboven in de workflow-editor kun je je workflow activeren of pauzeren. Nieuwe workflows staan standaard op gepauzeerd.


Versies en Uitvoeringen van Workflows

Naast het bouwen en activeren van workflows biedt Trackler inzicht in de werking en geschiedenis van elke workflow. Dit doe je via de tabbladen Versies en Runs in de workflow-editor.


Versies

Elke keer dat je een workflow wijzigt en publiceert, wordt er automatisch een nieuwe versie aangemaakt. Zo kun je eenvoudig terugkijken of zelfs terugschakelen naar een vorige versie.

In het tabblad Versies zie je:

  • Het versienummer (bijv. #flow-00002)

  • De status (actief of niet-actief)

  • Datum en tijd van aanmaak

  • Wie de versie heeft gepubliceerd

  • Een knop Terugzetten om een oudere versie opnieuw actief te maken

Handig: gebruik dit als je merkt dat een wijziging in een workflow niet naar wens werkt — je kunt altijd terug naar een stabiele versie.


Uitvoeringen (Runs)

Elke keer dat een workflow wordt geactiveerd (dus wanneer de trigger afgaat), wordt dit geregistreerd als een uitvoering.

In het tabblad Runs zie je per uitvoering:

  • Een unieke Uitvoerings-ID

  • De datum en tijd waarop de uitvoering is gestart

  • De status van de uitvoering (bijv. "Voltooid", "Mislukt")

  • Via het ⋯ menu kun je klikken op Uitvoering bekijken om de details te zien

Wanneer je een uitvoering bekijkt, krijg je inzicht in:

  • Welke stappen zijn doorlopen

  • Of alles succesvol is uitgevoerd

  • Details van acties (zoals de gebruiker die is toegevoegd, of het formulier dat is gegenereerd)

Dit is vooral nuttig bij het debuggen of controleren van geautomatiseerde processen.

Was dit een antwoord op uw vraag?